nakenhet

det är ganska passande att prata nakenhet då vi nu i skolan ska börja ett projekt med att bygga en bastu. De konversationer som kan pågå när en sitter helt avslappnat och naken är en poäng som en lärare tar upp. Visst är det vackert, tanken om att helt skala av sitt yttre fysiskt skulle öppna för sitt själsliga inre.

Samtidigt känner jag någon form av motsägelse. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det. Jag undrar varför jag har kunnat sitta i bastu helt naken, med bara tjejer och ibland helt blandat, men ändå känns min kropp inte fri. Det känns bara konstlat att min nakenhet skulle vara en prefix för att öppna mina känslor. Det känns snarare som att min nakenhet öppnar vägen för granskning.

Läraren nämner något om en film som understryker just denna öppenheten. Den nakna mannen. Då slår det mig. Varför innebär min nakenhet granskning när den för andra betyder frigörelse? Juste, för att jag inte är man.

files.php

källa

Det finns nog få saker som är så politiskt laddade som en kvinnas kropp. Samtidigt som en grupp killar konverserar nakna i en varm träbyggnad förbjuds kvinnor från att bada utan tröja (1). Ännu mer banalt är det att vi i våra trosor och bh:ar ska gömma oss i ett omklädningsrum men i nästa stund förväntas gå modigt och stolt i lika bra täckande bikini i annat tyg.

Hur kan det förväntas att nakenhet ska vara en frigörelse när den istället bara granskas och värderas, speciellt för kvinnoroch ännu mer speciellt för normbrytande och icke-binära personer. Att vara naken är något befriande är bara en patriarkal dröm hämtad från sena 1800-talets romantik. Jag önskar själv att den vore sann, men så länge kvinnor blir förtryckta, våra kroppar granskade, så kommer även vår nakenhet vara förtryckt.

Kommentera

