när en kommer till sitt föräldrahem mitt i natten finns det inget bättre än att ens världsfina syster har bäddat sängen åt en.

 enskede anno 1932

Nu ligger jag i den säng som jag för mindre än 2 månader sedan kallade min. Jag tittar på väggen till vänster som är tapetserad i kitschig grön färg med rosa rosor i maj 2013. Jag har vikt fötterna under den blåvita pläd som ligger vid sängens ände. Det mesta ligger i packlådor och väntar på den dag som ska heta första december, för att jag ska flytta in i min egna lägenhet och för att jag ska kunna klippa av den nagelsträng som drar mig hemåt.

Det finns inget bättre än att ligga i en nybäddad säng som luktar sköljmedel och katthår. Det finns inget bättre än 4 små katter som turas om att få bli klappade. Eller att ha en hund att ta ut på långa promenader på morgonen. Jag behövde detta. Inte för att jag vantrivdes i mitt nya hem i min nya stad, men för att bara få lite bekräftelse över att den förskönade bild jag hade av föräldrahemmet i Stockholm fortfarande stämde. Imorgon vankas lunchdejt med finaste gamla klasskompisen och sedan middag ute i Uppsala. Jag ska ta lite sovmorgon för att rehabilitera till 100, men sedan gäller det att hålla mig i form med studierna också.

Jag sträcker ut mina fötter lite längre under min pläd. Jag loggar in på Netflix och väljer en gammal favorit med hög igenkänningsfaktor. Och så somnar jag till det låga surrandet av fabriksförorten som ligger tätt bredvid detta idylliska barnhemsområdet, det låga hum som skapas av bilar som passerar södra länken som avskiljer fabrikerna och stänger in oss i vår ö. Ibland blir det så tyst att man bara hör hur vinden ändrar trädens riktning, och ljuset skiftar försiktigt genom fönstret därefter. Dessa är ljud och bilder som jag känner mig som allra tryggast i, det är i dessa jag kan somna ordentligt.

Kommentera

