ett vindskydd

Ni kanske undrar vad det är jag gör på dagarna egentligen? Eller så kanske ni vet, men vill kanske se hur jag jobbar?

Jag tar ett exempel med det projekt jag håller på med nu. Jag är inte klar, utan är inne i fasen då modeller och skisser ska byggas. Det finns alltså en hel del framför mig kvar att göra fem jag har ändå tillryggalagt en hel del. 
Förra veckan åkte vi till ett ställe i Bohuslän som heter Bohus Malmön. Vi skulle spendera några dagar för att lära känna vår plats för projektet: ett stenbrott. Det såg ut ungefär såhär.

Vår uppgift är att bygga ett vindskydd för människor som besöker platsen, så vi satt igång och tittade på platser som skulle vara intressanta. Jag satte mig ett tag och skissade, men använde också kameran som verktyg för att minnas och gestalta platserna.

Vi hade bland annat som uppgift att hitta en plats som kändes trygg och en som kändes otrygg. Jag tyckte det var rätt otäckt att klättra högst upp på stenbrottet och titta ned. Det visade jag här.

Nästa dag var vi tillbaka på stenbrottet med ett annat mål: land art! Jag tyckte det var roligare att pilla med småsaker, så det blev mycket sådant. Stenarna är alla småstenar som jag hittade som jag inte tyckte såg ut som stenbrottet själv. Det visar sig att alla dessa är naturliga från platsen, bara att brottet är så duktig på att blanda färger.

Jag rensade vass och la det i en hög också. Min tanke var lite ”sopsortering” hur vi ser på sopsortering som att kategoriseras, medan naturen är högt oregelbunden. Sopsortering är ju så bra, men det är ändå lite underligt, kanske för att vi är alldeles för bra på att konsumera, det är nog där problemet ligger.

till slut valde jag ett område.

Så hjälpte vi alla åt att mäta ut varsitt område på 25x25m.


och så småningom växte en modell fram

Sedan gjorde jag ett gäng skisser. Jag ritade först upp en skiss på stenbrottet i perspektiv med fokus på området jag tänkte bygga på. Sedan, efter en workshop, hade jag ett par ledord att jobba med. Idag fokuserade jag på ordet paus vilket jag tolkade som att rytmen och passagen mellan ingång och utgång skulle bli tydlig.
Det blev en hel del skisser.

så hann jag med ett par modeller i alla fall.



Så provade jag också att placera dem på lite olika platser!
Nu tar jag helg, och på måndag ska jag prova något nytt ledord.

Kommentera

